Patientfall

Kronisk SI-ledsinflammation:
23-årig golfspelande man söker hjälp inför kommande viktig golftävling. Han kan ej utföra svingrörelse, inte ens puttrörelse, utan skarp smärta i rygg/bäckenområdet.
Mannen har en, av läkare, diagnostiserad kronisk inflammation i sacroiliaca-leden.
(Kronisk: har funnits mer än 3 mån, Inflammation: kroppens försvar på något som är fel)
Mannen har ”lärt sig leva” med smärtan, men äter Diclophenac och Tiparol (smärtlindrande och inflammationshämmande) som om det vore godis. Ibland får han även använda kryckor på grund av smärtan.
Efter mild behandling utan tillfredsställande resultat får mannen mer kraftfull behandling, dagen innan tävlingen, för att öka rörelsen i ovan nämnda led. Mannen spela den två rundor långa tävlingen utan smärta.
TOS (Thoracic Outlet Syndrome)
30-årig kvinna med stressigt kontorsjobb söker för domning/strålning i arm.
Vid frågor och undersökning utesluts allvarligare problem som kan orsaka nervsmärtorna. Därefter behandlas i huvudsak övre bröstrygg och övre revben. Vid uppföljningsbehandling finns inte problemen kvar, dock viss smärta i relaterade områden. Följdproblemen behandlas och kvinnan kan återkomma om/när besvären gör sig påminda.
Huvudvärk
40-årig man med fysiskt arbete söker för flerårig ihållande huvudvärk.
En spänd nacke som påverkar in- och utflödet av blod till nacke och huvud, vilket ligger bakom huvudvärken, behandlas. Dock riktas huvuddelen av behandlingen mot bäckenet, då den spända nacken tros vara en kompensation för en lutande bas för hela ryggen. Vid återbesök finns bara ”träningsvärk” i låret orsakad av den nya ställningen i bäckenet. Mannen återkommer efter tio månader med annat problem orsakat av trauma, huvudvärken är fortfarande borta.